Aktivitetsplan

Aktivitetsplan for kategori "I barnehagen"

I denne aktivitetsplanen har vi tatt utgangspunkt i bevegelsessanger som ofte blir brukt i barnehagen.

Hva må aktiviteten inneholde for at den skal gjennomføres?

For at denne aktiviteten skal gjennomføres trenger du faste rammer slik at aktiviteten blir forutsigbar:

Velg et utvalg av bevegelsessanger, selv én kan være tilstrekkelig for å starte. Ønsker du å inkludere flere sanger, anbefales det å lage en fast rekkefølge, slik at barnet kan forutsi hvilke sanger som kommer. I denne aktivitetsplanen har vi valgt tre sanger.

Definer faste taktile tegn knyttet til aktiviteten og sangene. Dette gir barnet en forståelse og forutsigbarhet under aktiviteten.

Sørg for at barnet sitter komfortabelt og ikke trenger å bruke unødig energi på å stabilisere kroppen. En matte på gulvet kan være en god løsning. Plasser deg selv bak barnet, slik at det kan støtte ryggen mot deg, og hold barnets hender tilgjengelige slik at dere kan gjøre taktile tegn sammen. Et speil foran dere kan være nyttig for å observere barnets uttrykk. Hvis dere sitter på en matte, bør denne legges ut før barnet løftes dit, og ha puter tilgjengelig for ekstra støtte.

Mål for aktiviteten:
Barnet tar initiativ til å delta i bevegelsessanger gjennom å bruke sine hender sammen med andre

Arbeidsmåte/aktivitet

I denne planen gjennomfører vi aktiviteten daglig på et fast sted, og den kan gjentas flere ganger om dagen. Dette er positivt både for barnet, som kan dra nytte av gjentatte repetisjoner, og for personalet, som kan øve på taktile tegn flere ganger.

Vi har valgt totalt tre bevegelsessanger til denne aktiviteten, hver med sine faste bevegelser. Ved valg av sanger, kan man gjerne inkludere barnets favoritter eller sanger som observeres at barnet liker.

Vi starter alltid med å kommunisere med barnet gjennom taktile tegn for "du", "jeg", "sammen" og "sangstund", samtidig som vi bruker stemmen vår. Dette gjentar vi flere ganger for å tydeliggjøre hva vi skal gjøre.

Når vi er godt plassert på matten og barnet sitter komfortabelt, starter vi sangstunden. Vi kan begynne med å fortelle barnet at det nå er tid for sangstund. Rekkefølgen på sangene er fast: Vi starter med "Lille Petter edderkopp", deretter "Bake kake søte", og til slutt "Hode, skuldre, kne og tå"

Gjenta gjerne hver sang tre ganger, og stopp opp underveis for å vente på barnets sine initiativ. Hvis barnet vil ha flere ganger enn tre, så gjør det. La dette bli en aktivitet hvor barnet skal få muligheten til å styre selv.

Bruk gjerne taktile tegn som  sangstund, du, jeg, sammen  flere ganger underveis.

Tekst til sangene

  • Lille Petter Edderkopp han klatret på min hatt.
    (klatrebevegelser med hendene til barnet opp til hodet)

    Så begynte det å regne og Petter ned han datt.
    (lag bevegelser med hendene som minner om regn ned til bakken på det siste ordet "datt")

    Så kom solen og skinte på min hatt.
    (Begge hendene til barnet opp mot hodet, og legger hendene på hodet på ordet hatt)

    Da ble det liv i Petterkopp som klatret på min hatt.
    (klatrebevegelser med hendene opp til hodet)

  • Bake kake søte
    dyppe den i fløte,
    først i fløte, så i vann,
    så kommer det en gammel mann,
    som ville kaka prikke
    med ei lita gullstikke

    (se sangen på Youtube)

  • Hode, skulder, kne og tå,
    kne og tå
    Hode, skulder, kne og tå,
    kne og tå
    Øyne, ører, kinn å klappe på
    Hode, skulder, kne og tå, kne og tå
    .

    Når man synger "hode", tar man seg til hodet, når man synger "skuldre" tar man seg til skuldrene, osv. Syng gjerne sangen fortere for hver gang, eller saktere.

Forslag til taktile tegn som kan brukes i denne aktivitetsplanen

Filer til nedlasting - tom aktivitetsplan