Aktivitetsplan for kategorien "Måltid"
Skann QR-kode for å gå til artikkel
Hva må aktiviteten inneholde for at den skal gjennomføres?
Sett deg inn i hvilke taktile tegn som du skal bruke til denne aktiviteten slik at du kan de godt. For å kunne gjennomføre denne aktiviteten trenger du:
- En fast plass rundt kjøkkenbordet. Vær oppmerksom på at det ikke er visuell eller auditiv støy som kan forstyrre oppmerksomheten.
- En stol til barnet og en stol til deg selv. Vær nøye med hvordan du posisjonerer deg i forhold til barnets syn og hvordan dere kan oppnå god kommunikasjon.
- Tallerken, kniv, kopp og et sort underlag. Pålegg, brød og drikke.
Mål for aktiviteten:
Delta i det sosiale felleskapet rundt bordet, være med på å smøre, skjære og helle i melk i sitt eget glass under måltidet.
Arbeidsmåte/aktivitet
Til frokost er det viktig å ha pålegg som smør, leverpostei og hvitost. I tillegg til tallerken, sort underlag, melk, kopp og kniv klart i forkant. Dette er en overgang, så det er viktig å forberede barnet før dere går inn på rommet ved å bruke de taktile tegnene for å spise og frokost.
Sitt tett inntil barnet slik at barnet sitter på din venstre side. La barnet følge dine bevegelser når du skjærer brødskiven, smører på pålegget og heller i melken. Bruk taktile tegn naturlig underveis. Hvis barnets hender ikke er tilgjengelige, kan du gjøre de taktile tegnene oppå hendene til barnet. Det kan også være fint å la barnet ha sin høyre hånd over din når du gjør ulike bevegelser, for eksempel når du smører på brødskiven eller fyller glasset med melk.
La barnet velge mellom leverpostei og hvitost. Ta deg gjerne tid til dette, og bruk taktile tegn for å beskrive hvitost og leverpostei. La barnet være med på dine bevegelser når du henter pålegg og tar det på brødskiven.
Hvis du spiser samtidig som barnet, kan du la barnet kjenne på halsen din med hendene og snakke om at begge spiser, ved å bruke taktile tegn. Når barnet er ferdig med å spise, kan dere snakke om at dere er ferdige å spise med taktile tegn.