Aktivitetsplan

Aktivitetsplan for kategorien "Transport"

Barnet blir ofte kjørt til barnehagen eller skolen, og er vant til å sitte på med t-bane på turer til skogen, I denne planen har vi tatt utgangspunkt i en t-bane tur.

Hva må aktiviteten inneholde for at den skal gjennomføres?

For å gjennomføre denne aktiviteten må forberedelsene til ting som skal være med på turen være gjort i forkant. Les og lær de taktile tegnene før turen. For denne turen trenger vi følgende:

  • Billett til t-banen/ledsagerbevis
  • Jakke, lue, votter og sko (Disse må være tilgjengelige for både barnet og den voksne ved barnets garderobe)
  • To stoler ved barnets garderobe
  • Sekk med utstyr til turen, som inkluderer: vannflaske, sitteunderlag og noe godt å spise, for eksempel kjeks.

Mål for aktiviteten:
Sitte på t-banen til ett bestemt mål, gå en tur og ta t-banen tilbake til skolen.

Arbeidsmåte/aktivitet

For å la barnet bli kjent med ulike transportmidler, tar vi t-banen til et fast sted hver uke. Turen begynner med en t-banetur, etterfulgt av en halvtimes gåtur (med en pause for drikke og kjeks), før vi avslutter med t-banen tilbake til skolen. Før vi drar med t-banen så forbereder vi turen ved at vi snakker om at vi skal på tur sammen. Nå skal vi sitte på t-banen og t-banen sier «Dørene åpnes - shhh" «Dørene lukkes -shhh".

Barnet sitter på en stol i garderoben, mens du sitter rett overfor i en annen stol. Dette gir en god posisjon for å kommunisere med taktile tegn. Vi tar på oss jakke, lue og votter og kommenterer dette med taktile tegn underveis. Kle på barnet først, deretter deg selv.

Det som tar mest tid i denne aktiviteten, er t-baneturen. Derfor er det viktig å snakke om t-banen før vi reiser, underveis og etterpå. Bruk tegn som t-bane, sammen, og sitte på t-banen.

Vi går sammen ned til stasjonen. Mens vi venter, kan vi snakke om at vi må vente på t-banen. Når den kommer, kan vi snakke om at vi må gå inn på t-banen. Kommenter lydene underveis. En stopp før vi skal gå av, begynner vi å forberede barnet på at vi snart skal stoppe og ut av t-banen. Når vi har gått av, snakker vi om at turen med t-banen er ferdig. Nå skal vi gå en tur i skogen.

Kommenter det som skjer underveis i skogen. Finn et sted langs veien for litt drikke og kjeks. Forbered barnet på det som skal skje. Når turen i skogen er over, kommenter at nå er turen i skogen ferdig. Nå skal vi vente på t-banen.

Når den kommer, kan vi snakke om at vi må "gå inn" og sette oss på t-banen. Kommenter lydene underveis. En stopp før vi skal av, forbereder vi barnet på at vi snart skal stoppe og gå ut av t-banen. Når vi har gått av, snakker vi om at turen med t-banen er ferdig. Nå skal vi tilbake til skolen.

Når vi har kommet tilbake så setter vi oss i garderoben på samme sted som sist. Her snakker vi om at nå er vi tilbake på skolen, og vi er ferdig med t-bane turen. Vi kler av oss  jakke, sko, lue og votter. Bruk taktile tegn for de ulike plaggene.

Forslag til taktile tegn som kan brukes til planen

Filer til nedlasting - tom aktivitetsplan