Aktivitetsplan for kategorien "Årstider"
Skann QR-kode for å gå til artikkel
Hva må aktiviteten inneholde for at den skal gjennomføres?
Alle barn og voksne har sine faste plasser under morgensamlingen for å skape oversikt og trygghet. I hver morgensamling er det viktig å inkludere taktile elementer slik at alle barna kan delta fullt ut i fellesskapet. Plassene og alt materiale som trengs for morgensamlingen må være på plass før elevene kommer.
Dette er hva som må være ordnet:
- Legg ut alle putene som barna skal sitte på, på gulvet.
- Ha alt materiale som trengs til morgensamlingen klart, og legg det ved siden av barnets plass.
- Sørg for at det er taktile symboler tilgjengelig som representerer ukedagene
Mål for aktiviteten:
Skal delta på morgensamlingen ved å bruke sin taktile sans.
Arbeidsmåte/aktivitet
Vi starter med å forberede eleven på hva som skal skje, ved å bruke taktile tegn og stemme. Tegn som vi starter med er du, jeg morgensamling, sammen, sitte og gå inn.
Når vi kommer inn i klasserommet så går vi bort til plassene våre. Eleven kommer først inn av alle, og den voksne kommenterer med stemme og taktile tegn hvilke andre elever som kommer inn og viser hvilken retning de sitter ved å bruke hendene sammen med eleven. Materialene ligger ved siden av barnet. Vi starter alltid morgenstunden med den samme sangen, som heter "God morgen alle sammen"
Materialer som vi bruker denne måneden, er:
- Været: Hva slags vær er det i dag? Hvis det regner, har vi en balje med vann. Hvis det snør, har vi en balje med snø. Hvis det blåser, bruker vi en liten vifte og sørger for at det er en stikkontakt i nærheten. Hvis det er sol, tar vi med en lommelykt eller bruker varmeelementer som vi har kjøpt på XXL. Taktile tegn som brukes i forbindelse med været: snø, regn, vann, vind og sol.
- Hvilken dag er det i dag? Her bruker vi taktile symboler som representerer dagene, samt hvem som skal være sammen med oss i de ulike timene. Barnet har en egen plan med taktile symboler for uken. Vi bruker taktile tegn for ukedager og navn.
- Morgensamlingen avsluttes med en fast sang. Vi viser med tegn og stemme at morgensamling er ferdig,og så synger vi avslutningssangen. Hvis vi velger en sang der alle navnene synges etter tur når man går ut, kan det være nyttig for eleven å gå ut først sammen med to andre elever. Dette for å unngå for mye auditiv støy når man blir sittende.